Een intentie zetten

Intenties vergroten je bewustzijn, zorgen voor meer focus en zelfvertrouwen. Wie wil dat nou niet?

juni 2022

Vrijwel al mijn yogalessen start ik met het zetten van een intentie om zo de les nog meer inhoud te geven. Een intentie is ‘een gerichte handeling met een veronderstelt resultaat’. Met andere woorden, het betekent eigenlijk bewust en vol gevoel iets doen of een wens uitspreken waarbij je een positief resultaat verwacht. Je start een intentie daarom vaak met ‘Ik ben…’

Verschil intentie en affirmatie

Een intentie zetten en affirmaties uitspreken, het heeft lang geduurd voordat ik een beetje door kreeg wat het verschil is tussen deze twee termen en vaak denk ik nog steeds dat ze vrijwel gelijk zijn. Ik gebruik ze dan ook door elkaar.

Het verschil zit er met name in dat een intentie te vergelijken is met een goed voornemen, zoals je misschien ook doet rond de jaarwisseling. We kennen allemaal goede voornemens. Het is iets wat we dit jaar anders willen doen, iets nieuws dat we willen leren of iets wat we juist achter ons willen laten. Een intentie is dus een specifieke actie die we willen ondernemen en ons helpt om betere of bewustere keuzes te maken.

Een affirmatie wordt meer gezien als krachtige zin waardoor je anders (beter) over jezelf gaat denken, het geeft vertrouwen. Je zegt het (hardop) tegen jezelf, het liefst terwijl je jezelf aankijkt in een spiegel.

Zelf heb ik het verschil losgelaten. Het maakt mij niet uit of het me verder helpt of juist kracht geeft, ik gebruik de zinnen die voor mij op dat moment helpen. Ik wil niet moeten nadenken of het een intentie of een affirmatie is. Dus of je het nu een intentie of affirmatie wilt noemen…Het is mij om het even.

Rond mijn 20e kwam ik voor het eerst met affirmaties in aanraking. Ik had nul komma nul zelfvertrouwen, was heel onzeker en dacht dat niemand mij de moeite waard vond. Met een therapeut heb ik destijds twee affirmaties gemaakt: Ik, Jerien, geloof in mezelf en ik, Jerien, ben de moeite waard. Na 20 jaar geloof ik ze nog steeds niet. En ik bleef ze maar in mijn hoofd herhalen…:(

Inmiddels weet ik dat deze affirmaties mij niet dienen. Na mijn yoga-opleiding, de Yoga Nidra verdieping, de Mind-Walk, coaching opleiding en emdr geloof ik wel weer in mezelf en weet ik dat ik de moeite waard ben. Dus ik zeg de affirmatie nog wel, maar ik heb er mijn heel eigen draai aan gegeven.

Maar goed, hoe kom je dan tot een affirmatie of intentie en waarom zou je deze gebruiken?

Heel simpel, ze vergroten je bewustzijn! Ze zorgen voor meer focus en zelfvertrouwen. En wie wil dat nou niet?

Het is anders dan met het stellen van doelen. Een doel moet meetbaar zijn. Misschien ken je de term SMART. Een doel moet meetbaar, haalbaar, realistisch, en tijd gebonden zijn. Daarnaast moeten ze ook nog heel specifiek worden gemaakt.

Het verschil met een intentie is, dat een intentie een wens is, iets waar je de komende tijd aan wilt werken of mee bezig wilt zijn. Het zet je aan tot nadenken, ergens de focus op te leggen of meer bewustwording te creëren.

Tips

Maar net als bij het stellen van doelen, kunnen intenties te groot zijn en niet specifiek genoeg. Door niet in deze valkuil te stappen, kan je proberen jouw intentie wel specifiek te maken. Dit kan bijvoorbeeld door jezelf een of meer van de volgende vragen te stellen (en je kan zelf vast meer vragen bedenken):

1. Welk gevoel wil ik vandaag ervaren?

2. Wat zou ik op dit moment in mijn leven anders willen?

3. Hoe zou ik me voelen als dit niet meer in mijn leven zou spelen?

4. Waar geniet ik van? Waar zou ik meer van willen?

5. Door welke gewoonte(n) draag ik bij aan dit ‘probleem’?

6. Wat wil ik ervaren?

7. Hoe wil ik dat die specifieke gebeurtenis verloopt?

8. Wat is vandaag mijn ideale situatie?

9. Als alles mogelijk is, wat zou ik vandaag dan wensen?

10. Hoe ziet mijn ideale dag eruit? Waar leg ik vandaag de focus op?

Wat helpt is om te beginnen met het omschrijven van een gevoel. Dit kan je heel specifiek maken. Ik wil (me) vandaag … voelen: liefde, dankbaarheid, vreugde, evenwichtig, in flow, geaard, enz…

Of; ik wil vandaag mijn grenzen aangeven, liever zijn voor mezelf, goed voor mezelf zorgen, enz….

Zelf zet ik vaak te grote intenties. Ik wil altijd 10 dingen tegelijk en het liefst gisteren nog dan vandaag. En toch lukt het me steeds beter specifiekere affirmaties en intenties te maken voor mezelf.

Zo begon ik een aantal weken geleden met de volgende intentie:

Ik wil graag meer in balans zijn, ik wil me meer geaard voelen en vooral in een lekkere flow zitten. Dit is vrij algemeen.

Na een heerlijke wandeling met de hond werd het al specifieker. Zo kwam ik op ‘ik ben in balans’. Het woord balans zal voor jou een andere betekenis hebben dan voor mij. Dus heb ik voor mezelf onderzocht waar balans voor mij voor staat. Denk aan werk en privé zijn in balans, maar ook voldoende rust inplannen, mezelf de tijd geven te ontspannen, gezond eten, maar ook naast voldoende groeten en fruit mogen genieten van dat koekje. En ik mag best dat heerlijke kopje koffie als ik daarna maar weer overstap op thee.

Ik ben nogal van de alles of niets, dus 1 kopje koffie werden er al snel 3. Door meer in balans te zijn, ben ik bewuster bezig met wat ik eet en drink, pak ik meer rust en werk ik effectiever. Win win situatie dus!

Ik hoop dat mijn verhaal jou stimuleert om ok de positieve effecten van intenties en affirmaties te onderzoeken. Voel hoe je even meer flow krijgt, hoe de energie gaat stromen, welke prachtige dingen je gaat manifesteren en hoe je meer focus en zelfvertrouwen krijgt.

Laat me vooral weten wat jouw intentie is, vind ik leuk!

XO

Jerien

www.yogalifebyjerien.nl
info@yogalifebyjerien.nl

 

Deel deze pagina alsjeblieft, dank je wel!

Je kunt me vinden op:

Jerien Wessels

info@yogalifebyjerien.nl

Jerien Wessels ©2022 |Made with love| All Rights Reserved | PRIVACYVOORWAARDEN

We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden. Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.
Accepteren