Grounding  – oftewel
Lopen op je blote voeten

4 maart 2021

Maart staat voor mij in het teken van zoeken naar balans en energie. Ik zit erg laag in mijn energie, zit voornamelijk in mijn hoofd en mis de connectie met mijn lijf.

De afgelopen tijd ben ik gaan zoeken naar manieren die bij mij zouden kunnen passen om weer meer balans en energie in mijn leven te krijgen. ‘Grounding’ kwam daarbij steeds op mijn pad. In het Nederlands noemen we het aarden en het wil niets anders zeggen dan lekker op je blote voeten lopen.

Je herkent het vast. Heerlijk op je blote voeten op het strand of in het gras bij een meertje als het lekker warm is. Schoenen of slippers uit en heerlijk het zand of gras tussen je tenen voelen. En laat dit nou de manier zijn om te aarden of te gronden.

Het maakt niet uit of je op gras, zand of modder loopt, als je huid maar contact maakt met de natuurlijke grond. Zo kom je in contact met de energie van de aarde.

Door helemaal op de grond te gaan liggen, vergroot je het contact met de aarde. En zelfs zwemmen of waden in natuurlijk water schijnt hetzelfde effect te hebben.

Resultaten

Uit kleinschalig onderzoek (het is nog niet grootschalig onderzocht) blijkt dat je alleen al door je schoenen uit te doen en contact te maken met de aarde je immuunsysteem versterkt, je slaap reguleert en stress vermindert. Het vermindert ontstekingen, verlaagt cortisol, verhoogt je energie, vermindert pijn en herstelt het evenwicht in je lichaam. Het werkt tegen chronische vermoeidheid, angst en depressie, slaapproblemen, chronische pijn én het heeft een positief effect op ons vatenstelsel.

Als ik het goed begrepen heb, komt het erop neer dat wij mensen positief geladen wezens zijn. De aarde heeft een negatieve lading. “Wanneer we contact maken door middel van aarding, ontladen we onze overtollige energie, waardoor een genezende werking op cellulair niveau ontstaat” (bron).

Ga naar buiten!

Ga liggen op de grond, ga buiten mediteren of doe je yogaoefeningen buiten. Ga lekker een stukje wandelen op blote voeten, of ga zwemmen in de zee, rivier of een meertje.

Maar zorg ervoor dat het veilig blijft voor jezelf! Ga niet het water in bij stroming, ga niet lopen waar glas ligt, zorg dat je niet onderkoelt raakt, enz… Gebruik je gezonde verstand!

Alternatieven bij slecht weer

Maar wat nou als je, net als ik, bijvoorbeeld wintertenen hebt, het zeikt van de regen of de grond bevroren is?

Een vriendin van mij slaapt op een aardingslaken en als zij achter haar bureau zit, zet ze haar voeten op een speciale aardingsmat. Misschien ga ik dat ook proberen…. (13/3 inmiddels heb ik de mat binnen, zie foto…Nu binnen kilometers maken. Handig gezien het weer de komende dagen.)

Zelf vind ik het nogal verbazingwekkend dat simpelweg mijn schoenen uitschoppen en blootsvoets over de aarde lopen zoveel gezondheidsvoordelen kan hebben. Onze voorouders deden het al, maar dankzij onze schoenen schijnen wij het contact met de aarde te zijn verloren.

Ik ga de komende maand daarom vaker op blote voeten naar buiten, kan ik mooi doen tijdens de wandeling met de hond. Ook voor mijn dagelijkse meditatie ga ik weer de kant van het water opzoeken, een van mijn favoriete plekjes!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

XO

Jerien

www.yogalifebyjerien.nl
info@yogalifebyjerien.nl

 

Deel deze pagina alsjeblieft, dank je wel!

 

Je kunt me vinden op:

Jerien Wessels

info@yogalifebyjerien.nl

Minder pijn in je lijf door je patronen te doorbreken!

Je dromen onderzoeken en meer routine ontwikkelen!

Your decisions today will
define your tomorrow

YogalifeByJerien

Jerien Wessels ©2021 | All Rights Reserved | PRIVACYVOORWAARDEN

We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden. Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.
Accepteren